16-04-12

SAN DIEGO 2004

Vandaag exact 8 jaar geleden vertrokken 16 Belgische en Nederlandse Fire Observers naar...San Diego, California. Het was reeds de derde keer in de geschiedenis van de Fire Observers dat er een stage doorging in San Diego. Nu dus een vierde keer...bewijs van een goeie samenwerking en een sterke vriendschapsband tussen de stad, de brandweerdienst en de brandweermannen enerzijds en de Fire Observers anderzijds.

We verbleven een week in San Diego en werden toegewezen tot de stations 1, 5, 12, 14, 17, 18 en 19. Tussen de interventies door gingen we naar de brandweerschool, de alarmcentrale, het atelier, het brandweermuseum en de luchthavenbrandweer voor bezoeken. We kregen ook demo's en oefeningen voorgeschoteld op de brandweerhelikopter en de blusboot van de San Diego lifeguards.

Nu staan we op enkele weken van ons vertrek voor de vierde stage in San Diego!

Enkele fotootjes van toen...

 

 

28 (768 x 523).jpg

367 (768 x 523).jpg

IMG_0196 (749 x 562).jpg

San diego Dominique 035 (792 x 528).jpg

San Diego LucFrank 287 (675 x 506).jpg

San Diego LucFrank 361 (1024 x 768).jpg

DSCF0504.JPG

IMG_0211 (749 x 562).jpg

San Diego Werner 104.jpg

IMG_0234 (749 x 562).jpg

San Diego LucFrank 293 (1024 x 768).jpg

117 (768 x 523).jpg

500 (768 x 523).jpg

 

 

 

Today, exact 8 years ago, 16 Fire Observers from Belgium and The Netherlands, begun their third training/ride along program with the San Diego Fire - Rescue Department. In 4 weeks, another team of 14 Fire Observers will set course for a program in San Diego. A proof of some good collaboration and a strong friendship between both parties. 

In April 2004, all Fire Observers were housed at stations 1, 5, 12, 14, 17, 18 and 19. In between the runs, they've visited HQ, NTC, the maintenance facility, communications center, the fire museum and the airport fire department. We also did some demonstrations and exercises with Air Ops and the San Diego Lifeguards. 

 

 

19:05 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-04-12

TOM STRYBOS

Tom, Strybos, 30 jaar, woonachtig in Moorsele, gehuwd en vader van 2.

 

 

 

405765_107092172751335_100003516573100_26261_1919726834_n.jpg

 

 

Om de boterhammetjes te verdienen zie je hem in zijn truck rondrijden, werkzaan om de distributiesector.

 

 

 

bellegem08-38.jpg

 

 

In 2006 trad hij toe tot de vrijwillige brandweerdienst van Wevelgem. Bij het oprichten van de brandweerzones, werd hij ingedeeld bij de zone Fluvia, post Gullegem.

 

 

 

Fluvia.jpg

 

 

Het zal de eerste keer zijn dat Tom met de Fire Observers naar de States trekt en ook hij liet me al weten dat hij is beginnen aftellen en dat hij erg uitkijkt naar onze reis!

 

 

FIREFORLIFE084 (660 x 440).jpg

 

 

 

Tom Strybos, 30 years old, living in moorsele with his lovely wife and two children.

He's a trucker for the distribution sector and next to his dayjob a volunteer firefighter.

He joined the Wevelgem FD in 2006 but since the Fire Services Reform Plan he became a member of the Fluvia Fire Protection District, at the Gullegem firehouse.

10:16 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-04-12

FIRE OBSERVERS TO DENVER, CO

Het is reeds geweten, dit jaar zal de vzw Fire Observers 4 stages inrichten op Amerikaanse bodem. In het najaar zullen zo'n 25 man stage lopen bij de brandweerdiensten van Detroit, Michigan enerzijds en de Austin, Texas anderzijs, in twee afzonderlijke stages.

14 Belgische Fire Observers zetten op 14 mei koers naar San Diego, CA. Ze zijn voorzien terug te keren op 30 mei.

Vrijwel gelijktijdig zullen er nog 14 andere Fire Observers ook een stage lopen, en dit zal gebeuren bij de brandweerdienst van Denver, Colorado.

In 2010 werd een succesvolle stage ingericht bij de brandweer van het nabijgelegen Colorado Springs. Tijdens een dagbezoek aan Denver werd er contact gemaakt met de brandweer aldaar en het resulteerde dus in een stage, nu, zo'n twee jaar later.

De mannen vertrekken op 21 mei en zullen terugkeren op 5 juni. Na het eigenlijke verblijf bij de brandweer trekken ze nog door de staten Colorado, utah, Arizona en Nevada als toeristen en bezoeken ze ondermeer Colorado Springs, Arches National Park, Monument Valley, Grand Canyon National Park, Las Vegas,...

Naar goede gewoonte werd ook voor deze stage een blog aangemaakt, waar je het reilen en zeilen van de mannen kan ontdekken en volgen. De blog ging onlangs van start en momenteel is men bezig aan de voorstellingen van de manschappen.

Place to be: http://denver2012.skynetblogs.be .

 

 

DFD_Logo_Large.jpg

denver-fire-department.jpg

 

 

This year, the Fire Observers vzw schedulled 4 training programs. In autumn, approx. 25 firefighters will head to Detroit, Michigan and Austin, Texas in two separate programs.

14 Belgian Fire Observers will start a training program with the San Diego Fire - Rescue Department in California on May 14. They planned to return back to Belgium on May 30.

Almost at the same time, 14 other Fire Observers head to Denver, Colorado. Back in 2010, Fire Observers made a one day trip to Denver during the training program with Colorado Springs FD. They made contact with members of DFD which resulted in this program in May.

They leave on the 21st of May and return on June 5th. After their program, they'll travel thru the states of Colorado, Utah, Arizona and Nevada to visit Colorado Springs, Arches National Park, Monument Valley, Grand Canyon National PArk, Las Vegas,...

It became a tradition to create blogs for the Fire Observers programs, so we created http://denver2012.skynetblogs.be to follow all the activitites of our men. The blog started out a couple of weeks ago so click on the link to see what's happening.

 

 

 

 

16:48 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-04-12

WELCOME HOME USS SAN DIEGO

Niet zo echt direct nieuws verbonden aan de stage of ons verblijf maar toch wel groot nieuws voor de stad San Diego. Gisteren mocht de stad een nieuw schip verwelkomen, en dan nog wel eentje dat dezelfde naam draagt...de USS San Diego!

De USS San Diego LPD-22 is een US Navyschip van de San Antonioklasse. Het kan ingezet worden voor gevechtstaken maar ook voor humanitaire missie's. Het zal ondermeer plaats geven aan 4 CH-46 Sea Knighthelikopters, een battaljon tot 800 US Marines, tal van vaartuigen, amfibievoertuigen,...

De thuishaven van het schip en de 361-koppige bemanning is Naval Base San Diego.

De kiellegging voor de 208,5 m lange USS San Diego vond plaats in mei 2007, te Pascagoula, Mississippi. In mei 2010 vond de eigenlijke tewaterlating plaats. In oktober 2010 deed men de sea trials voor oplevering om op 15 maart 2012 koers te zetten naar San Diego, CA. Op haar eerste reis voer ze reeds door het Panamakanaal en deed het Naval Station Guantanamo Bay in Cuba reeds aan. 

Het schip kwam wat vroeger aan in San Diego, het ging voor anker en daardoor kon men genieten van een mooie zonsopgang met de skyline van downtown San Diego en de Coronado Bridge op de achtergrond. In de loop van de dag liep ze binnen. 

Nu beginnen nog enkele opleidingen en laatste afwerkingen/inrichtingen vooraleer het schip volledig operationeel zal zijn. 

 

Klik op de eerste afbeelding en kijk naar een nieuwsfragment van haar aankomst in San Diego.

 

 

 

30699_116979128332453_116978834999149_152754_3802992_n.jpg

 

 

 

 

421929b131e6a1dda90d79f96d43_grande.jpg

sandiego_ship.jpg

USS-San-Diego-Completes-Acceptance-Sea-Trial.jpg

  

 

 

 

The USS San Diego arrives in its namesake port Friday.

 

The amphibious transport ship will be based in San Diego after having stopped at Guantanamo Bay, Cuba and Cartagena, the Navy announced.

 

“For many of my crew, the sail around to San Diego has been something they’ve longed for,” said the ship's Commander Kevin Meyers in a statement. “We want to reunite with our families, to become an operational warship of the fleet and to proudly represent the Navy with the city’s namesake.”

 

Two other ships in the same class are also based in San Diego: the Green Bay and the New Orleans.

 

NBC7 San Diego's military reporter Lea Sutton will be aboard the USS San Diego as it arrives home.

 

The ship passed through the Panama Canal before arriving in San Diego at about 7 a.m. Friday morning. At 10 a.m., the ship is expected to pass under the Coronado bridge. Navy officials expect to disembark at about 11 a.m.

 

For more pictures of the USS San Diego, check out the photo album posted to the ship's Facebook page.

 



Source: USS San Diego Comes Home | NBC San Diego


 

16:39 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

06-04-12

TAAKVERDELING BIJ BRAND

Bij een brand in de VS komen er gelijk al wat voertuigen ter plaatse, we spreken al snel over zo'n 7 eenheden. In sommige steden loopt dit zelfs op tot 10 voertuigen voor een gewone, doodsimpele woningbrand. Nu, je moet weten dat hun geografie ook wel wat anders is, de posten zijn ook anders ingeplant, hun bouwconstructie is niet eigen aan die van ons hier in Europa,...

Elke eenheid heeft zo zijn vaste taak op een brand, en daar wordt niet snel van afgeweken. Iedereen is getraind om eender welke functie uit te oefenen en dat maakt de operaties veelal perfect en ordelijk te verlopen.

Voor een gewone huisbrand in San DIego bestaat de basisuitruk uit 3 autopompen, een autoladder en een officier. Meestal staat daar nog wel een brandziekenwagen bij, en soms komen er ook nog andere eenheden zoals een materiaalwagen, een extra autopomp of ladderwagen,....bij.

 

We komen er binnen enkele weken nog wel uitgebreider op terug maar toch willen we jullie nu alvast een kleine voorstelling doen.

3 autopompen, laat ons bij de eerste beginnen.

De "first in" of "first due", zoals ze deze soms nog wel eens durven noemen, zal de aanval op zich nemen. Deze autopomp zal een snelle verkenning langs buiten uitvoeren, zal een "size up" maken, een tactiek bepalen en een lijn trekken voor de blussing.

In principe zal deze ploeg zich enkel en alleen bezig houden met blussing en niet echt met redding doch zullen zij wel het slachtoffer evacueren indien zij deze tijdens de blussing tegenkomen.

Een autopomp in de VS werkt doorgaans met 4 manschappen, zijnde een chauffeur (Engineer), 2 brandweermannen (Firefighters) en een ploegoverste. Deze ploegoverste, de company officer, heeft meestal de rang van Lieutenant of Captain, wat bij ons zowat gelijk staat aan Sergeant en Adjudant.

 

 

 

 

220113419.jpg

 

 

De tweede autopomp ter plaatse zal instaan voor de voeding. Concreet wil dit zeggen dat zij de toevoerleiding van de hydrant naar de eerste autopomp zullen leggen. De manieren van voeding zijn ook weeral verschillend van die van ons. Zo zal een autopomp halt houden bij een hydrant, en dat kan gemakkelijk op 100 m van de brand zijn. Een brandweerman zal uitstappen en zal van het dak, achteraan de wagen, een slang nemen om aan de hydrant te koppelen. Ondertussen zal de autopomp tot aan de brand rijden en kan de slang zich verder ontrollen. Eens de voeding verzekerd is, zal de ploeg instaan voor "exposure protection". Zo zullen ze bijvoorbeeld verschillende bluslijnen leggen om nabijgelegen panden te beschermen van hittestraling of overslag. Zij kunnen eventueel ook meerdere aanvalsleidingen leggen naar de brand toe.

 

 

 

 

dyn010_original_607_406_pjpeg_2531150_2f52d1d860e5e4edfa46b259843efa9b.jpg

 

 

 

De derde autopomp ter plaatse zal meestal de RIT of Fast op zich nemen. Twee verschillende termen, maar met dezelfde en veruit belangrijkste taak. RIT staat voor Rapid Intervention Team en FAST staat voor Firefighter Aid and Support Team.

Deze company staat in voor de reddingsopdracht voor brandweermannen in nood, dat en echt niets anders! Die mannen komen toe, doen een buitenverkenning en volgen verder de operaties op via de LvO. Enkel in geval van een brandweerman in nood zal dit voltallige team in actie komen.

 

 

 

 

dyn010_original_511_384_pjpeg_2531150_da9e8e8fc050541746700b045dbe38f7.jpg

 

 

 

En ja, ook op een brand is een officier soms nodig. Je zal echter wel snel zien dat de officieren in de VS totaal anders werken op een brand dan de officieren in België. Soms worden zij bijgestaan door de Chiefs Aid, welke dan meestel ook hun chauffeur is. De Battalion Chief staat in voor de algemene leiding van de interventie.

 

 

 

3252605552.jpg

 

 

 

We hebben de drie autompen al gehad, alsook de Chief. Nu rest ons enkel de ladderwagen nog.

De "truckies" zijn de echte mannen! Deze ploeg van 4 à 5 man, met een Captain aan de leiding, zijn doorwinterde brandweermannen. Hun voornaamste taken bestaan uit SAR en ventilatie. Ook in deze ploeg heeft elk lid zijn taak en zo zullen er bij aankomst direct enkele brandweermannen het dak op gaan om een gat te maken voor ventilatie. De andere leden zullen dan woning betreden, op zoek naar het slachtoffer om deze te redden.

 

 

 

 

1916050378.jpg

16:26 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

05-04-12

YOURI VANLOMMEL

Youri Vanlommel is de volgende kandidaat die we hier graag voorstellen. Hij is 39 jaar en woonachtig in Mol. Hij is 3 jaar gehuwd (zijn huwelijksverjaardag zal hij trouwens "vieren" wanneer we in San Diego zitten) en is vader van 4.

 

 

 

mollogo.gif

 

 

Beroepshalve is hij werkzaam bij glasfabrikant AGC Mol maar voordien was hij werkzaam bij Defensie als Para-Commando.

 

 

37470_1448615787889_1608037228_1052668_3500496_n.jpg

 

 

 

Naast zijn dagtaak is Youri ook nog Korporaal bij de brandweerdienst van Mol. Hij is er tevens chauffeur en hij maakt deel uit van het hoogtereddingsteam.

Zijn vrije tijd vult hij met fitness en zijn familie.

 

 

foto.JPG

2 (675 x 506).jpg

1.JPG

3495.jpg

 

 

 

Youri Vanlommel is our candidate coming from Mol. He's 39 years old and lives in Mol with his lovely wife. By the way...Youri and his wife celebrate their 3 year wedding anniversary while we're in San Diego. He's father of 4.

Today, he works for AGC in Mol, a company which makes and processes flat glass for the construction industry. Before his current job, Youri was in the miltary as a Paratrooper. 

He's an Engineer within the Volunteer Mol Fire Department where he's a member of the high angle rescue team as well. 

 

12:49 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-04-12

SAN DIEGO RADIO COMMUNICATIONS

Om al een beetje beter het aantal interventies te begrijpen, om de uitrukken al te leren kennen, om onze Engelse taal al wat op te krikken...en om er nog wat meer zin in te krijgen...geven we jullie vandaag graag de scanner vrij voor San Diego Fire-Rescue Department.

Je kan er gewoon meeluisteren naar de interventies en zo al een betere kijk krijgen op de werking van SDFD. Binnenkort krijgen jullie ook een lijstje met brandweerposten die ter onzer beschikking staan en de kazernetoewijzingen.

Klik op de link http://www.radioreference.com/apps/audio/?ctid=219 en ga dan naar "Launch the County Web Player". Als je de player open hebt staan moet je een beetje naar beneden scrollen en "San Diego Fire-Rescue" selecteren... Enjoy!

 

 

936732657_2.jpg

San-Diego.png

 

11:57 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

BRAM VANDE MAELE

De volgende deelnemer die we hier graag is voorstellen is de 29-jarige Bram Vande Maele.

 

 

Bram282.JPG

 

 

Hij is woonachtig in Zomergem, alwaar hij ook deel uitmaakt van het vrijwillig brandweerkorps. In 2008 trad Bram tot het korps toe.

 

 

kazerne (321 x 182).jpg

brandweerzomergem 004 (537 x 403).jpg

 

 

In het dagelijkse beroepsleven kan je hem terugvinden op de terreinen van ArcelorMittal in Gent.

In 2005 trok Bram voor de eerste keer naar de VS voor een rondreis in het Zuidwesten, zowat dezelfde kant waar we nu ook naartoe gaan.

Zijn vrije tijd vult hij met fietsen, lopen en tijdens de seizoenen staat hij op de skilatten als monitor.

 

 

 

Bram136.JPG

 

 

Bram Vande Maele is 29 years old and he lives in Zomergem.

He joined the volunteer Zomergem fire department back in 2008. He's a Firefighter/Apparatus Operator. Working for the international steelmaking facility ArcelorMittal brings him the big bucks!

In 2005, Bram made his first trip to the US. He spent a few weeks in the Southwest, same area as this program.

He's a ski teacher and he loves to ride his bicycle and to go out for a run.

 

 

01:50 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-04-12

THE STATE OF CALIFORNIA

Californië is één van de Verenigde Staten van Amerika. Het ligt van noord naar zuid uitgestrekt langs de westkust van het land, aan de Stille Oceaan. De hoofdstad van de staat is Sacramento terwijl Los Angeles, San Diego, San José en San Francisco de grootste steden zijn.

Californië kent veel natuurschoon, een rijke vegetatie en een diverse fauna. Het hoogste en het laagste punt van de 48 continentale staten van de VS liggen in deze staat en het kent de omvangrijkste en hoogst levende bomen ter wereld. Er zijn bergketens met skigebieden maar ook woestijnen, gletsjers, wouden, heuvelgebieden, meren en stranden. Het klimaat en de begroeiing variëren van droge woestijngebieden tot alpiene hooggebergtes.

Het symbool van de staat is de grizzlybeer, die ook op de staatsvlag staat afgebeeld. De bijnaam van Californië is "The Golden State". De oppervlakte van de staat bedraagt zo'n 411 049 km². Hiermee is Californië op twee na de grootste staat van de VS, na Alaska en Texas. Met een bevolkingsaantal van ruim 37 miljoen heeft Californië meer inwoners dan enige andere staat in de VS. Californië grenst in het zuiden aan de Mexicaanse staat Baja California, in het oosten aan de Amerikaanse staten Arizona en Nevada en in het noorden aan de staat Oregon. In het westen en zuidwesten wordt de staat begrensd door de Grote Oceaan. De californische kustlijn is ongeveer 1400 km lang.

 

 

dyn005_original_418_328_gif_2531150_495ea2243848913123b7e8c7265ef5b1.gif

nunst0006.gif

 

 

 

Het midden van de staat is een langgerekte laagvlakte die de Central Valley wordt genoemd. Dit vlakke gebied is grotendeels in gebruik voor de landbouw. De Central Valley levert ongeveer een derde van alle landbouwprodukten in de VS. Ook liggen er een aantal grote bevolkingscentra, zoals Sacramento, Modesto en fresno. De Central Valley wordt gedraineerd door de San Joaquin River en de Sacramento River. De rivieren vormen samen een grote delta, de Sacramento-San Joaquin Riverdelta, die de Central Valley in tweeën deelt. Deze delta levert water voor de irrigatie en voorziet ruim 23 miljoen mensen van drinkwater. De delta komt uit in een groot estuarium, waarvan het grootste deel de San Francisco Bay genoemd wordt, terwijl een deel in het noordoosten de San Pablo Bay heet.

Het gebied rond de San Francisco Bay bestaat uit een grote stedelijke agglomeratie. Deze wordt de Bay Area genoemd en bevat onder andere de steden San Francisco, San Jose, Oakland en Berkeley. Het zuidelijke deel van de Bay Area, bij San Jose, draagt de naam Sillicon Valley. In dit gebied ligt een concentratie van hightech software-industrie. De San Francisco Bay staat via een nauwe verbinding in contact met de oceaan. Deze verbinding, ten noorden van San Francisco, wordt de Golden Gate genoemd.

In het oosten wordt de Central Valley begrensd door een hoog gebergte, de Sierra Nevada. Dit gebergte ontleent zijn naam aan de eeuwige sneeuw op de hoogste hellingen en vormt een barrière tussen de vruchtbare laagvlakten en de kustgebieden van Californië en de rest van de Verenigde Staten. Enkele van de hoogste toppen zijn Mount Whitney, Mount Darwin en Mount Ritter. In de Sierra Nevada liggen er enkele grote meren, waarvan Lake Tahoe en Mono Lake de grootste zijn.

De Central Valley wordt van de oceaan gescheiden door de Pacific Coast Ranges en in het zuiden begrensd door de Tehachapi Mountains. Beide ketens zijn nergens hoger dan 2500 meter. Ten noorden en noordoosten van de Central Valley liggen de Cascades, een gebergte dat in feite de voortzetting van de Sierra Nevada vormt maar geologisch recent vulkanisch actief was. De hoogste toppen, zoals Lassen Peak en Mount Shasta, zijn slapende vulkanen. Langs de kust gaan de Coast Ranges naar het noorden over in de Klamath Mountains op de grens met Oregon.

Ten oosten van de Sierra Nevada en de Cascades begint de Basin and Range Province, een uitgestrekt gebied dat zich fysiografisch onderscheidt door een basin and range-topografie, een afwisseling van langgerekte en vlakke valleien. Ten oosten van de Cascades ligt het Modoc Plateau, dat gedeeltelijk in Oregon en Nevada ligt. De eerste vallei ten oosten van de Sierra Nevada is Owens Valley. Deze vallei scheidt de Sierra Nevada van de White Mountains, met als hoogste punt White Mountain Peak. Door de vallei stroomt de Owens River, die tot het begin van de 20ste Eeuw nog uitmondde in het Owens Lake, maar zowel de rivier als het meer staan tegenwoordig droog als gevolg van het aftappen van water voor irrigatie en de watervoorziening van Los Angeles.

In het zuiden van de staat wijkt de kust inwaarts en bevindt zich een kustvlakte waar LA ligt, de grootste stad van Californië. LA vormt een centrum van stedelijke agglomeratie waar in totaal zo'n 18 miljoen mensen leven. Het verstedelijkt gebied in het binnenland, rond de steden San Bernardino en Riverside in de San Bernardino Valley, wordt als een aparte grootstedelijke agglomeratie gezien, die de Inland Empire wordt genoemd.

Voor de kust liggen een aantal eilanden, die de Channel Islands genoemd worden. Vijf van de acht worden beschermd in het Channel Islands National Park. Landinwaarts van LA liggen de Transverse Ranges met als hoogste punt de San Gorgonio Mountain in de San Bernardino Mountains. Het binnenland heeft hier geen hoge bergketens maar bestaat uit een basin en range-topografie. Veel van dit binnenland bestaat uit woestijn, onder andere bij Death Valley, de Colorado Desert en de Mojave Desert. In Death Valley bevindt zich het laagste punt van Noord-Amerika.

Nog verder naar het zuiden ligt de Salton Sea, een groot endoreïsch zoutmeer. In het oosten wordt de grens met Arizona gevormd door de Colorado River. In het uiterste zuiden ligt aan de kust, de tweede grootste stad van Californië, San Diego.

 

 

CaliforniaSeal.gif

 

 

De Indiaanse volkeren van Californië waren uiteenlopend politiek georganiseerd. Sommige vormden clans of stammen, andere leefden in dorpen of grotere nederzettingen. De militaire aanvoerders waren vrijwel altijd mannen, maar sjamanen waren vaak vrouwen. Handel, gemengde huwelijken en militaire allianties bevorderden het sociale en economische contact tussen de diverse groepen.

De kustgebieden waren het dichtstbevolkt. De hier levende groepen Ohlone, Chumash, Pomo en Salinan, maakten boten om op zeezoogdieren te jagen en naar zalm te vissen. Groepen in het binnenland leefden van de jacht op wild. In het droge zuidoosten leefden de Mojave en Yuma, die irrigatie toepasten om landbouw te bedrijven en welke bekend zijn om hun keramiek.

Juan Rodriguez Cabrillo was de eerste Spaanse ontdekkingsreiziger die het tegenwoordige Californië bereikte. In 1542 verkende zijn expeditie de kust tot aan de monding van de Russian River, ten noorden van de Golden Gate. Cabrillo claimde het nieuwe territorium, dat "Alta California" werd genoemd, voor Spanje. In 1579 verkende de Engels zeerover Francis Drake, die op Spaanse zilverschepen aasde, de Californische kust. Hij claimde al het land ten noorden van de Spaanse nederzettingen voor Engeland en noemde dit Nova Albion. Beide claims werden echter twee eeuwen lang niet gevolgd door verdere kolonisatie of militaire aanwezigheid, aangezien inmiddels duidelijk was dat er in Californië geen legendarisch gouden rijk te vinden was...

Het aantal immigranten nam vlak voor 1850 razendsnel toe als gevolg van de ontdekking van goud. De eerste vondst, in januari 1848, was in de American River op de plek waar goudzooekers daarna het plaatsje Coloma stichtten. Al snel werd ook op diverse plekken in het noorden van de staat goud gevonden. Het nieuws verspreidde zich snel en bracht de California Gold Rush op gang. Grote aantallen gelukszoekers trokken per boot of over land naar Californië, niet alleen uit de VS maar ook vanuit Zuid-Amerika, Mexico, het Chinese Keizerrijk, Australië en Europa. Omdat de infrastructuur in Californië niet op deze enorme aantallen berekend was sliepen de nieuwkomers vaak in tenten. Het dorpje San Francisco groeide in een paar jaar uit tot een belangrijke aanvoerhaven van voorraden en goederen.

 

14:44 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

KLAAS DELCHAMBRE

De volgende deelnemer die we hier graag voorstellen is Klaas Delchambre.

Geen onbekende voor de Fire Observers want hij ging al eens mee tijdens de stage Colorado Springs, CO 2010. Hij had het er zo naar zijn zin dat Klaas MOEST meegaan naar San Diego.

 

 

 

DSC00653 (816 x 612).jpg

 

 

 

Klaas is 26 en woonachtig in Lommel, een stad met 33 000 inwoners in het noorden van Limburg. Hij woont er samen met zijn lieve Cleo.

 

 

DSC02367 (512 x 384).jpg

 

 

Voor het vlees op zijn boterham te verdienen  werkt hij als verpleegkundige op de spoedgevallen- en MUG-dienst van het ziekenhuis te Overpelt. 

 

 

 

DSC02837 (512 x 384).jpg

 

 

 Klaas maakt deel uit van brandweer Lommel, een Y-korps met 25 beroepskrachten en zo'n 80-tal vrijwilligers. Naast de hoofdpost baat brandweer Lommel ook een voorpost uit in Neerpelt. Sinds 4 jaar zie je hem uitrijden met de brandweerwagens maar ook de Dienst 100.

 

 

 

lommelpatch.jpg

a1.jpg

A2.JPG

 

 

Our next participant will be Klaas Delchambre, 26. Back in 2010, he joined the training program to Colorado Springs, CO which was also his first meeting with the US. Apparentely it was an awesome experience, that's why he decided to apply for the San Diego program.

He lives with his beautiful girlfriend Cleo in Lommel, a city the Northern part of Limburg, with approx. 33 000 residents.

Klaas works as a nurse at the ER of the Overpelt hospital, next to his volunteer job at the Lommel fire department. He's one of the 80 volunteer firefighters who work with the 25 career firefighters. Lommel FD only has two stations, HQ in Lommel and a small firehouse in Neerpelt. He's a joined the department 4 years ago.

 

 

09:54 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

01-04-12

CITY OF SAN DIEGO

San Diego...een stad gelegen aan de Westkust van de VS, in San Diego County, in het uiterste Zuiden van Californië, aan de grens met Mexico.

De oppervlakte telt meer dan 964 000 km² met meer dan 1.3 miljoen inwoners. 

San Diego is ongetwijfeld één van de meest welvarende plekken in de VS. Het kent niet de romantiek van San Francisco en het mist de glamour van LA maar het heeft dan ook weer niet af te rekenen met de smog en de sociale problemen van de noordelijke steden. In de recente jaren heeft ook deze stad het economisch zwaar te verduren gehad maar bleef toch nog altijd met het hoofd boven water. Talloze rijke gepensioneerden en miljardairs komen zich hier maar al te graag settelen in America's finest city, de bijnaam van San Diego.

Juan Rodriguez Cabrillo was de eerste Europeaan die hier in 1542 voet aan wal zetten en de streek verkende vanuit Point Loma. In 1602 landde Sebastian Vizcaino toen hij de kust in kaart moest brengen. Hij doopte de stad to San Didacius, naar een Spaans heilige, wat later San Diego werd.

San Diego heeft een zeer goede natuurlijke haven en is mede hierom een belangrijke uitvalsbasis voor de Amerikaanse marine aan de Westkust. De stad is ook bekend voor de ruimtevaartindustrie en de zeer gerespecteerde universiteit van San Diego (University of California, San Diego kortweg UCSD), welke eigenlijk ten noorden van de stad ligt, in La Jolla.

De meest bekende trekpleisters zijn SeaWorld, San Diego Zoo, Balbao Park en de kuststranden.

Zoals eerder reeds gezegd is San Diego één van de grootste militaire steden ter wereld. Het is de thuishaven voor de Pacific Fleet met tientallen onderzeeërs, kruisers, fregatten, hospitaalschepen, destroyers, vliegdekschepen en nog vele andere vaartuigen van de US Navy. De bekende US Navy SEAL's hebben hier één van hun opleidingsscholen en hun hoofdkwartier. Iedereen kent ook de filmklassieker Top Gun. Talloze beelden en filmmomenten zijn op locatie geschoten in en rond San Diego. We zullen dit van zeer nabij ervaren. Ook de Fighter Weapons School is een echte vliegbasis, in Miramar, net buiten de stadsgrenzen. De US Navy is sterk vertegenwoordigd in San Diego maar ook andere krijgsmachten zoals het US Marine Corps en de US Coast Guard hebben hier hun basissen.

 

 

111.jpg

1348011673.jpg

san-diego4.jpg

 

15:01 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-03-12

BELGIAN FIRE OBSERVERS MOURN THE LOSS OF A BROTHER

Gisterenavond werd het brandweerkorps van Willebroek zwaar getroffen door een verlies binnen eigen rangen. De 57-jarige Ernest Robeyns kwam om het leven tijdens een interventie op de A12.

De Belgische brandweerwereld is wederom diep geschokt...

Onze gedachten gaan uit naar de familie en vrienden van Ernest, alsook naar het voltallige brandweerkorps van Willebroek.

 

 

 

dyn008_original_565_424_pjpeg_2531150_88c07890ab27c92459d041dc9fc981bc_3.jpg

 

 

 

Yesterday evening, the Willebroek FD was struck by the tragic loss of one of their own. Ernest Robeyns, 57, was killed while working on an mva. The heartbreaking passing of Ernest will be the first LODD this year...

Our deepest sympathy and thoughts go out to the family and friends of Ernest Robeyns, as well as to all the members of the Willebroek Fire Department.

 

05:22 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

FIRE OBSERVERS TO ST PATRICK'S DAY IN DELRAY BEACH, FL

Tijdens de afgelopen twee weken verbleven 8 Fire Observers in Florida, zo ook Carl en Jan, twee van uw drie begeleiders voor de stage San Diego. De trip ontstond eigenlijk in oktober 2011...

Toen liepen de Fire Observers een stage bij de brandweerdienst van Palm Beach County in Florida. Tijdens hun verblijf werd een kort bezoek gebracht aan de burelen van de lokale brandweervakbond en het was daar dat zij in in gesprek kwamen met een PBCFR Captain, John Fischer, welke de drijvende kracht is achter de St Patrick's Day Parade in Delray Beach. Hij nodigde ons prompt uit om in maart van dit jaar terug te komen om mee op te lopen in de parade. Mijn hersenen begonnen direct te werken en al snel kwam er een klein reisprogramma uit waarbij enkele vrienden positief op reageerden. Zo vertrokken 8 brandweermannen op 9 maart vanop de luchthaven in Zaventem naar Amerika.

De brandweermannen kwamen uit de korpsen Melle, Lennik, Gavere, Heule, Aarschot en Hulst en iedereen was lid van de Fire Observers. Een rondreis van een kleine twee weken met uiteraard enkele korte bezoeken aan brandweerposten, een echte Amerikaanse bbq met vrienden, wat vrije tijd,...maar het hoogtepunt was uiteraard de parade op 17 maart.

Mooi uitgedost in een uitgangsuniform liepen we met een Belgische vlag op in de parade, op het ritme van de pipes and drums. We waren er niet alleen want er waren nog honderden pipers, color guards, honor guards en geuniformeerde brandweermannen. We liepen zo'n 3 km onder verschillende vlaggen, langs het parcours stonden de mensen rijen dik. Allen uitbundig aan 't wuiven, aan 't roepen, aan 't applaudiseren,...

In het brandweergedeelte van de parade liepen er ook nog Dalmatiërs mee, leden van de jeugdbrandweer, brandweermotards, oude en nieuwe brandweerwagens,... De aanwezige brandweermannen en pipe bands kwamen uit alle hoeken en kanten van de VS en de rest van de wereld. Zo werden er in totaal 5 landen vertegenwoordigd; de VS, Canada, Australië, Ierland en België.

Het werd een zeer aangename ervaring waar brandweerkameraadschap echt wel bovenaan stond en het smaakt naar meer! Volgend jaar maken we ongetwijfeld opnieuw deel uit van deze parade...het begin van een traditie!

 

 

 

306296_415512528466126_100000221462089_1940526_831447587_n.jpg

385661_415515308465848_100000221462089_1940597_1872559956_n.jpg

398261_415414838475895_606458283_n.jpg

403866_415451825138863_100000221462089_1939709_720883618_n.jpg

525371_415512748466104_100000221462089_1940532_2057333522_n.jpg

 

529253_415513005132745_100000221462089_1940539_2053031349_n.jpg

532757_415514398465939_100000221462089_1940569_1251407800_n.jpg

557138_415514495132596_100000221462089_1940573_79906221_n.jpg

Florida 19-03-2012 (B) 095 (768 x 576).jpg

IMG_2167 (1188 x 792) (891 x 594).jpg

IMG_2179 (1188 x 792) (891 x 594).jpg

IMG_2184 (1188 x 792) (891 x 594).jpg

P3170133 (1072 x 804) (804 x 603).jpg

P3170246 (1072 x 804) (804 x 603).jpg

P3170301 (1072 x 804) (804 x 603).jpg

 

 

 

On March 9th, 8 Belgian Fire Observers left Belgium for a trip thru Florida. The idea for the trip started in October 2011 during the training program with the Palm Beach County Fire and Rescue Department in FL. We were invited by Captain Fischer to march up in the St Patrick's Day Parade 2012 in Delray Beach.

We had some time off before and after the parade day, so we stayed in Cocoa Beach, Daytona Beach, Jacksonville, Orlando and Miami Beach.

On the 17th of March, parade day, the 8 Fire Observers represented the departments of Melle, Gavere, Heule, Lennik, Aarschot and Hulst, and of course our country. Hundreds of uniformed firefighters, color guards, honor guards, pipe bands represented 5 countries in the parade. They came from all directions within the US, Canada, Australie, Ireland and Belgium. The fire section of the parade also had numerous Dalmatians, fire bikers, fire explorers, old and new fire trucks,... Even the old FDNY Rescue 4 truck came down to Delray Beach! There were pipe bands of Florida, Nassau County, Long Beach, DCFD, Ontario, Victoria, Queensland, Dublin,...

It was such an awesome day where we met with numerous brothers and sisters from over the whole world!

We'll be there next year again to represent our country and the Belgian fire services. A begin of a tradition...!

 

02:21 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-03-12

Voorstelling Franck Vanhauwere

Hé, collega’s Fire Observers
 
 
Ik ben Franck Vanhauwere , 50 jaar jong, en mijn leven lang woonachtig te Waregem. Mijn beroep is vrachtwagen chauffeur bij Boss Paints, een fabrikant van verf.
Ik ben gescheiden en heb 2 zonen van 18 en 17 jaar, die nu ook hun kandidatuur bij de brandweer gaan indienen. Nu ben ik reeds 8 jaar samen met Det Verbekedie ook 2 kinderen heeft van de zelfde leeftijd als mijn 2 zonen.
 
Mijn hobby’s zijn, de brandweer natuurlijk waar veel tijd in kruipt. Op reis gaan met de caravan, fietsen met mijn vrouwtje en nadien ergens gezellig gaan eten.
In de winter ga ik graag een weekje skiën.
 
Het is 30 jaar dat ik bij de brandweer Waregem ben, ik heb de graad van korporaal en het brevet van sergeant.
 
Waregem is een stad (nog niet zo lang) die goed leeft, we hebben  SV Zulte –Waregem die in eerste klasse speelt en we zijn ook gekend voor de paarden sportmet als topper “ WAREGEM KOERSE” de Grote Steeple-Chase van Vlaanderen. Er is ook veel industrie, vroeger het vlas en nu de textiel (Baulieu en Balta),ook de houtindustrie zoals Unilin (bekend van de Quick-Step) enz....
Er loopt ook een autostrade (de E 17) en een gewestweg door het grond gebied Waregem.
Al deze factoren zorgen er voor dat de brandweer geregeld moet uitrukken.
De brandweer Waregem maakt deel uit van de zone Fluvia en telt ongeveer 65 manschappen waar onder 4 vrouwen, 1beroeps Olt en 1 beroeps brandweer man.
 
Groeten en tot binnenkort in Zaventem.
 
Franck
 
Franck 1.jpgFranck 3.JPGFranck 4.JPG Franck 2.JPG

20:48 Gepost door Jan Van Cauwenberghe | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

INTERVIEW WITH FIRE CHIEF JAVIER MAINAR

Firehouse Magazine is één van de meest voorname bladen in de Amerikaanse vakliteratuur. In de editie van Maart 2012 staat er een klein interview met de Fire Chief van SDFD, Javier Mainar.

 

Javier Mainar is een man met 32 jaar ervaing binnen het korps van San Diego en in 2009 werd hij de 16de Officier-Dienstchef. Voorafgaand aan zijn huidige functie was hij Assistant Chief voor de Support Services, met Logistiek, Communicatie, Preventie en Administratie als directe verantwoordelijkheden. Mainar begon zijn loopbaan als brandweerman en klom op tot Battalion Chief in Operations. Hij werkte ook als brand- en explosievendeskundige bij het Metro Arson Strike Team (MAST), als HRM officier en als planningsofficier voor het USAR team. Tijdens de bosbranden van 2007 was Mainar de Incident Commander, bevelvoerend officier in operaties voor de grootste bosbrand gekend in de geschiedenis van San Diego. Als Officier-Dienstchef geeft hij leiding aan een korps van 1200 brandweermannen, strandredders, medisch personeel en burgerpersoneel met een totaal budget van net onder de 200 000 000$. Mainar heeft een associate's degree aan het Miramar College en een bachelor of arts degree in public administration aan de San Diego State University. Het interview werd afgenomen door Firehouse Magazine Editor-in-Chief Harvey Eisner.

 

Hoe komt het dat de inwoners van San Diego nooit achter de politieke legislatuur staan als het gaat om extra belastingen aangaande veiligheid, in zowel hun stad als county?

San Diegans zijn nogal conservatief als het gaat om belastingen voor openbare diensten. De recessie van de afgelopen jaren, de extra-legale voordelen voor de medewerkers van openbare diensten en het wantrouwen in de politiekers hebben de kiezers meer dan ooit afkerig gemaakt voor belastingsverhogingen om hun veiligheid te verhogen. Na de bosbranden van 2007 werd er een voorstel gestemd om meer middelen en personeel voor de brandweerdienst. Voor de stad van San Diego werd dit voorstel gestemd maar het kon geen goedkeuren vinden binnen de county. Meer recent werd er een gelijkaardig voorstel gestemd met enkele belastingsverhoging voor de stad San Diego maar deze werd ook afgekeurd door de kiezers.

Zelfs na 2 "100 jaar branden" in 4 jaar tijd, is de bevolking niet apathisch voor het niveau van bescherming?

Ik denk niet dat de meeste mensen apathisch zijn over de veiligheid wegens een potentieel gevaar ten gevolge van bosbranden, maar aangezien er maar een klein percentage van de bevolking echt aan de rand van bossen, heiden,...wonen denken de meesten dat de kans op directe impact door bosbranden zeer klein is en niet opgaat tegen hogere belastingsmaatregelen. Dit is geen leugen, gelet op het feit dat mensen het niet gemakkelijk hebben in deze economische tijden om zelfs te voorzien in andere fundamentele zaken. Ik denk hetzelfde voor de mensen die nog nooit in aanraking kwamen met de hulpdiensten en welke verwachten er ook niet direct met in aanraking te komen in de toekomst. Uiteraard komt de meeste steun van de mensen welke wel regelmatig gebruik maken van onze diensten.

Er zijn 47 brandweerposten welke een stad beschermen van 331 square Miles, met een kwart daarvan aan bossen, heiden,... Recente studies toonden aan dat er 19 nieuwe posten nodig zijn. Is dit mogelijk met de economie van vandaag?

We hebben onlangs de hulp ingeroepen van Citygates Associates om een Standards of Response Coverage Deployment Study uit te voeren. Uit hun analyse bleek dat, gelet op het uniek karakter van San Diego met tal van kleine wegen gesplitst door canyons, het financieel niet kies was om het aantal posten te bouwen zoals voorzien in de NFPA 1710. Dit resulteerde in een aangepast model van de NFPA 170 met een responstijd van 7.30 minuten, van tijd van oproepontvangst tot aankomst ter plaatse. Gelet op deze maatregel, Citygate Associates besloot dat de huidige 47 posten 19 "gaten" lieten in de dekking. Tien van deze gaten zijn groot genoeg welke de bouw van een kazerne verantwoorden, en negen ervan kunnen gedekt worden door een alternatief concept welke we de Fast Response Squads hebben genoemd. (een kleine autopomp met een bemanning van 2) Om aan al deze maatregelen te kunnen voldoen hebben we zo'n 98 000 000$ nodig en moet het jaarlijks werkingsbudget toenemen met zo'n 41 000 000$. De aanbevelingen werden door de City Council opgenomen in een vijfjarenplan. Dit alles is wel al een serieuze stap om een plan te hebben, er is nog altijd de nood om geld te vinden. 

Eisen er vele posten renovatie? Is er een budget beschikbaar? 

Sommige van onze brandweerposten tonen hun leeftijd en zijn toe aan renovatie of zelfs vernieuwing. Er bestaan plannen, of er zijn er in ontwikkeling, voor verschillende van onze posten maar gelet op het krappe budget is er maar weinig ruimte om aan deze plannen te beginnen. San Diego is hierop dan naar de beurs gestapt om op deze manier geld te vinden voor de achterstand van renovatieprojecten. Hopelijk zien we hierin wat activiteit in de komende 2 jaar. 

Het korps telt 200 brandweermannen minder dan enkele jaren geleden. Zijn er nieuwe aanwervingen in het verschiet? 

Ons personeelsbestand telt zo'n 100 man minder door een beslissing van het management. In plaats van mensen die de pensioengerechtigde leeftijd bereikten of andere horizonten gingen verkennen te vervangen, werd er besloten om deze plaatsen op te vullen met overuren. Dit was een kostenbesparende maatregel aangezien het goedkoper is iemand in overuren te laten werken dan een nieuwe werknemer met alle voordelen aan te werven. Tijdens de laatste twee jaren hebben we geen nieuwe lichting brandweermannen meer gehad maar we krijgen een nieuwe lichting in juli 2012. Een inschrijvingsperiode van 1 week bracht zo'n 4800 kandidaturen op voor zo'n 30 à 60 functies in de komende twee jaar. 

In juni werd er een wetsvoorstel ingediend welke het gekende pensioenplan zou vervangen door een 401(k)-type program. Hoe zal dat het korps beinvloeden?

Een voorstel tot een Comprehensive Pension Reform (CPR) werd ingediend en is gesteund door de Burgemeester en verschillende leden van de City Council. Als dit voorstel door de kiezers wordt goedgekeurd, zal dat een einde betekenen van het gekende pensioenplan voor alle nieuwe ambtenaren, uitgezonderd de agenten van politie, en zal het vervangen worden door eeen 401(a) plan, iets gelijkaardigs aan het 401(b) plan. Wat het resultaat van de laatste werving recruten zal zijn is nog niet geweten maar wat ik wel weet is dat we steeds een groot aantal kandidaten zullen hebben voor onze vacatures. We zullen mogelijks wel veel van onze leden zien die eerst hun CV aandikken bij SDFD om dan naar andere diensten in Californië te gaan werken, diensten die nog wel met het gekende pensioenplan werken. Als dit zich zou voordoen, zal onze opleidingskost verhogen en zullen we voor de uitdaging staan om dezelfde hulpverlening te bieden als nu, met ervaren personeel.

In het verleden moest het korps elke dag verschillende wagens sluiten. Hoe heeft het korps het geld gevonden om alle eenheden toch operationeel te houden?

Over een periode van 17 maanden sloten we elke dag 8 van onze 47 autopompen om zo een 11.5 miljoen $ aan overuren te besparen. Gelet op de slechte uitruktijden en het groeiende wantrouwen en schrik van de gemeenschap (welke direct aangesproken werd), vond de Burgemeester en de City Council het nodig om dit project stop te zetten en nieuwe inkomsten te zoeken. Gelukkig kwam aan dit project een einde op 1 juli 2011 wanneer de City Council ons 11.5 miljoen $ vond om ons budget te verhogen en de eenheden operationeel te houden.

Het korps gebruikt het Naval Training Center (NTC) voor opleidingen, de US Navy laat het gebruik ervan toe. Dit complex kan echter gebruikt worden voor andere stadsdiensten. Zijn er plannen voor een verhuis van de training academy of voor het gebruik van satelietscholen?

Als de stad San Diego de gebouwen van het Regional Public Safety Training Institute aan het NTC zal nodig hebben, moeten we uitkijken om zowel de brandweerdienst als de politiediensten elders te herbergen. Moest dit zich voordoen, dan zie ik het als een mogelijkheid om te gaan samenwerken met andere brandweerdiensten in de regio om 3 tot 4 brandweerscholen op te richten in de regio. Op deze manier kunnen we ook de tijd van het aantal eenheden dat uit dienst gaat om van en naar een centrale brandweerschool te rijden beperkern. Op deze manier kunnen we meer tijd besteden aan training, kunnen we onze uitruktiijden respecteren en kunnen we kostenbesparend werken door een samenwerking met andere diensten.

Er is een constructie-boom in de downtown area. Voldoet het korps aan de grote getallen van hoogbouw die er dagelijks bijkomen?

Momenteel tellen we 205 gebouwen in de klasse hoogbouw, vele daarvan staan in het centrum van de stad, een gebied waar geen nieuwe brandweerposten bijkwamen sinds 1971. Twee nieuwe posten werden voorzien om de uitbreiding van het stadscentrum en de hoogbouw te beantwoorden. Het budget hiervoor werd gepland uit herontwikkeling. De constructie van deze posten echter wordt nu bedreigd door een maatregel van de Gouverneur. Het is nu af te wachten wat de impact van deze maatregel zal zijn en hoe we een manier vinden om deze posten alsnog te bouwen.

Met de aanwezigheid van een "county-brandweerdienst", hoe zal het stedelijk brandweerkorps samenwerken met het korps van de county en andere nabijgelegen brandweerdiensten?

Er zijn meer dan 50 brandweerdiensten in San Diego County. De county wil verschillende kleinere brandweerdiensten consolideren tot één dienst welke werkt met één groot budget. Dit zal het aantal kleinere korpsen dus serieus terugbrengen en serieus kostenbesparend werken. Gelet op het feit dat er welbepaalde samenwerkingsakkoorden bestaan, zijn Fire Chiefs in de regio steeds bezig om alsmaar een betere samenwerking en hulpverlening te bieden. Als voorbeeld van een grote stap voorwaarts kunnen we de link tussen verschillende noodcentrales aanhalen. Op deze manier kon men kostenbesparend werken, werd de "grens" van het grondgebied weggevaagd en kwamen de snelste en dichtstbijgelegen eenheden ter plaatse. We zijn ook bezig met bepaalde standaard operatieprocedures aan te maken zodat we allen op dezelfde manier en met hetzelfde materiaal kunnen werken.

 

 

 

 

mainar.jpg

 

 

 

Javier Mainar, a firefighter with 32 years of experience in the San Diego, CA, Fire-Rescue Department, became its 16th fire chief in 2009. Previously, he was assistant fire chief for Support Services, overseeing Logistics, Fire Communications, Fire Prevention and Fiscal and Administrative Services. Mainar began his career as a firefighter and rose through the ranks to battalion chief in Operations. He was also a supervising fire and bomb investigator with the Metro Arson Strike Team (MAST), human resources officier and plans officer for the urban Search and Rescue (USAR) team. During the 2007 wildfires, Mainar was the city's incident commander, directing firefighting operations within the city in San Diego's history. As chief, he directs a department of more than 1200 firefighters, lifeguards, paramedics, emergency medical technicians and civilian personnel with a budget just under $200 million. Mainar has an associate's degree in fire science from Mirama College and a bachelor of arts degree in public administration from San Diego State University. The interview was conducted by Firehouse Magazine Editor-in-Chief Harvey Eisner.

Why is it that the citizens of San Diego never seem to have backed legislation, bond issues or votes for more funding for fire protection in either the city or the county?

San Diegans have historically been fiscally conservative in their approach to funding public services. The deep recession we have experienced over the past decade along with increased criticism of public employee compensation packages and distrust of public officials has made the electorate more reluctant than ever to increase their tax rates to provide greater levels of service. While this is the case, in the aftermath of the 2007 wildfire, a ballot measure seeking a parcel assessment to provide additional firefighting resources was placed on the ballot. Although the measure passed in the city, it failed to win approval in the county. As a result, the measure was defeated. A more recent ballot measure to increase funding just in the City of San Diego was soundly rejected by the voters.

Even after two 100-year fires four years apart, are citizens still apathetic about the level of fire protection provided?

I don't feel like most people are apathetic about the potential for catastrophic loss from wildfires, but since only a relatively small percentage live adjacent to open wildland areas or on canyon rims, many feel the likelihood they will be directly impacted by a wildfire is simply not great enough to justify increasing their taxes to provide greater firefighting capability. This is particularly true since many in this down economy are struggling to fund other fundamental needs. I think the same holds true for the many in our communities who have never accessed our emergency services and feel they are unlikely to do so in the future. Of course, our biggest supporters are the relatively small number of citizens who directly consume the services we provide.

There are 47 fire stations protecting a city of 331 square miles with about one-quarter of the city in brush areas. Recent accreditation studies call for 19 new fire stations. In today's economy, is that feasible?

We recently engaged Citygate Associates to conduct a Standards of Response Coverage Deployment Study. Their analysis found that due to San Diego's unique topography of winding roads divided by canyons, it was not fiscally prudent to build the large number of fire stations it would take to be fully compliant with NFPA 1710. This resulted in adoption of a modified NFPA 1710 first-due engine response time goal of 7:30 from time of call receipt to arrival. Given this more appropriate response time goal, Citygate determined that the city's current deployment of 47 fire stations left 19 gaps in coverage. Ten of these gaps are large enough to justify the building of a fire station and nine could be covered by an alternate response concept we have named Fast Response Squads (two-person mini-pumpers). Addressing all of the capital needs identified in the Citygate Report would require approximately $97 million and the annual operating costs would be approximately $41 million. The recommendations and fiscal priorities have since been translated to a fire-year implementation plan that has been adopted by our City Council. While it is a significant step to have a plan in place, identifying the needed funding will be the key to implementing the plan.

Do many fire stations require rehabilitation? Are funds available?

Some of our fire stations are showing their age and are in need of refurbishment or replacement. We have design plans on the shelf or in development for several of our stations, but due to the tight budgets little money has been available to start construction. On a possitive note, our city recently entered the bond market to fund a backlog of deferred maintenance projects like fire station improvements and replacements. As a result, we hope to see activity in this area in the next one to two years.

The department is 200 firefighters below levels from a few years ago. Will new firefighters be hired?

Our firefighting staffing levels are down about 100 from previous years due to a management decision to backfill some vacancies with overtime rather than to hire firefighters to replace those who have retired or moved to other agencies. This was done as a cost-savings measure since it is less costly to pay overtime than to hire a fully benefitted employee. While we have not conducted a fire recruit academy in two years, we will be running one in July of this year. a one-week application period with little advertising yielded approximately 4800 applicants for the 30-60 anticipated openings over the next two years.

A ballot initiative in June would replace the defined benefit pension plan with a 401(k)-type program. How would that affect the department?

A Comprehensive Pension Reform (CPR) initiative has been placed on the ballot and is supported by our mayor and some members of our City Council. If approved by the voters, this would end the defined benefit retirement plan for all new city employees except police officers and replace it with a 401(a) plan, which is similar to the better-known 401(k). While the impact on hiring of firefighters is not yet known, I predict we will always see a large number of applicants for our openings, but unless other large agencies in California follow suit with pension reform, we will see our new firefighters move to agencies with better retirement plans once they have bolstered their resume with service in San Diego. If this occurs, our training costs would increase and we would be challenged to maintain the high level of service we currently provide with more experienced personnel.

In the past, the department had to brown out numerous units each day. How did the department find the fundig to keep all units open?

For a period of 17 months, we browned out up to eight of our 47 fire engines each day to save $11.5 million in overtime expense. Because thisnegatively impacted response times and cause concern within the communities that felt the greatest impacts, our mayor and City Council made restoration of the brown outs a priority for new revenues in the city's budget. Thankfully, this practice ended on July1, 2011, when our City Council allocated an additional $11.5 million in our budget to fully restore these units. 

The department has operated its training at the Naval Training Center (NTC), which the Navy let it use. This center may be used for other city business. Are there any plans to relocate the training academy or to have satellite locations? 

If our Regional Public Safety Training Institute at NTC is relocated to accommodate a higher need of the city, we will need to identify replacement facilities for both fire and police training activities. Should this occur, I see it as an opportunity for us to partner with other area fire agencies to develop three of four joint-use training facilities throughout the region. This would reduce the amount of time our units are out of service traveling to and from a centrally located training facility like NTC. This would not only make training delivery more efficient and less impactful to response coverage, but should also yield greater opportunities for cross-agency training and savings through elimination of duplicate training facilities.

There has been a tremendous amount of building downtown. Can the department keep up with all the high-rises being built?

There are now 205 high-rises in our city. Many are in our downtown area where no new fire stations have been built since 1971. Two nex fire stations are planned to address the tremendous growth we've seen in our core and were slated to be funded by redevelopment activity. Unfortunately, the building of these new stations is now threatened by the governor's elimination of redevelopment agencies and their funding. It remains to be seen what the impact of this change would be and how the stations would be funded if not via redevelopment dollars.

With a county fire department in its infancy, how will the city department work with county units and other nearby fire departments?

There are over 50 fire agencies in San Diego County. The county's efforts to establish a fire department is really a consolidation of several of the smaller departments under one leadership and funding umbrella. This will ultimately reduce the number of independent agencies and provide cost efficiencies. While automatic and mutual aid agreements are well established in our region, area fire chiefs have been hard at work improving coordination among all of our response agencies. One significant step forward was the connecting, in real time, of all our dispatch centers. This has let us to drop our jurisdictional boundaries and dispatch one another's resources to ensure the closest unit is always selected for the response. We are also developing common operational procedures and using technology to ensure common operating pictures are provided to all responder agencies.

 

 

 

 

06:26 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

24-03-12

Voorstelling Yannick Calcoen

Naar goede gewoonte worden alle deelnemers hier ook voorgesteld.
Yannick Calcoen bijt de spits af.

Yannick Calcoen.jpg

 

Hallo!!
Ik ben Yannick, 24 jaar oud en vrijwillig brandweerman bij de brandweer van Stekene en beroepsbrandweerman bij de brandweer van Gent.Ik denk dat het een interessante en leerrijke ervaring zal worden.
Ik kijk er alvast naar uit!

All the participants intoduce themselves. The first one is Yannick Calcoen.

Hello,
I'm Yannick, 24 years old and volunteer firefighter with Stekene FD and paid firefighter with Ghent FD.
I think it will be an interesting and educational experience. I'm really looking forward.

 

23:18 Gepost door Jan Van Cauwenberghe | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-03-12

SAN DIEGO FIREFIGHTERS EMERALD SOCIETY

Saint Patrick is eigenlijk zowat de patroonheilige van Ierland. De persoon, de legende,...ze hebben allen een lange geschiedenis die ik hier nu niet ga weergeven. Zijn vermeende sterfdag is op 17 maart en daarom werd die dag ook als Saint Patrick’s Day uitgeroepen.

Niet alleen in Ierland maar ook op nog vele andere plaatsen in de wereld zijn er tal van parades, vieringen, activiteiten,... Zo ook in de Verenigde Staten.

 

De grootste St Patrick’s Day Parades kan je vinden in NYC, Boston en Chicago. Ook in San DIego gaat er op 17 maart een St Patrick's Day Parade uit. Tal van verenigingen, overheidsdiensten zoals brandweer, politie,....het leger,...marcheren op in een ellenlange stoet. Muziekkorpsen luisteren het ganse gebeuren op en uiteraard horen hier de Ierse doedelzakken ook bij, de Pipes and Drums.

 

De brandweer van San Diego heeft een eigen band die ook dit jaar weer het beste van zichzelf zal geven. De link naar hun website kan je terugvinden hier links op de blog. Klik op de onderstaande links voor enkele muziekfilmpjes van de San Diego Firefighters Emerald Society.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=5QTtKM5eY3I

 

http://www.youtube.com/watch?v=9WGaFeeOmsQ&feature=related

 

 

 

 

3-27-2010%20178.jpg

3-27-2010%20179.jpg

 

14:07 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-03-12

SAN DIEGO FIRE RESCUE DEPARTMENT ON TV

Vandaag geef ik jullie graag een link mee, de link naar TheBattalionTV.

TheBattalionTV is een website waarop men verschillende brandweerdiensten van de VS van naderbij kan bekijken. Zo gaat het ondermeer over de brandweerdiensten van San Francisco, Washington DC, Tampa,...maar ook over San Diego.

Klik op http://www.thebattalion.tv/webisode/westcoast en klik dan op het balkje van San DIego Fire Rescue Department zoals deze...

 

 

San-Diego.png

 

 

Dan krijg je de toegang en de keuze tot verschillende webisodes. Bekijk ze allemaal eens en kom zo alvast meer te weten over deze brandweerdienst in het Zuiden van Californië. We krijgen ondermeer het volgende te zien;

Webisode 1:

Op stap met de San Diego Medical Services Enterprise, of kortweg...de Dienst 100. Medische oproepen maken, zoals in België trouwens, het merendeel van het werk. In San Diego is dit niet anders! Alle ziekenwagens hebben een bemanning van 2 EMT's, waarvan minstens 1 Paramedic. Vrijwel alle eerste lijnsvoertuigen van de brandweer hebben eveneens minstens 1 Paramedic aan boord. Daarnaast rijden er ook nog eens EMS Field Supervisors rond en het is zo'n man die ons in deze aflevering mee de straat opneemt! 

Webisode 2 en 3:

Een dagje wacht lopen met de mensen van Engine 17.

Webisode 4:

Op stap met Engine 12 Lincoln Park. Naast verschillende medische tussenkomsten wordt er ook nog uitgereden voor een brandalarm, een verkeersongeval en een geknelde.

Ook de toenmalige Fire Chief, Tracy Jarman, komt haar zegje doen.

Webisode 5:

In deze aflevering krijgen we de uitleg van een brandweerman met Belgische roots... We doen de flightsuit aan, zetten de helm op de kop en stijgen op met de AirOps Division.

Webisode 6:

We rijden opnieuw uit met Engine 12, ondermeer naar een verkeersongeval waarbij een wagen deels een ravijn inreed. Het gaat 'em om een beknelling, ook de lden van Rescue 4 komen ter plaatse.

Webisode 7:

Het is een verplichting binnen de San DIego Fire Rescue Department om je fysiek op peil te houden met dagelijks sporten. Elke shift moet je minstens één uur met sport bezig zijn. Elke kazerne heeft eigen fitnesstoestellen maar de crews gaan soms ook nog naar sportvelden, het strand, zwembaden,...of ze steken zelf een hindernisparcours in mekaar.

Naast het dagelijkse sporten zijn oefeningen, lessen, opleidingen,...de meer dan normaalste zaak. Engine 35 toont ons even een kleine bluswagen voor grasbranden.

Webisode 8:

Het is 4th of July, Onafhankelijkheidsdag voor de Verenigde Staten! Groot feest dus...maar de brothers van San Diego zijn van dienst. In deze laatste aflevering krijgen we een kijkje binnenin de rangen van de San Diego Lifeguards.

Een dienst welke sinds enkele jaren bij de brandweer werd ondergebracht, een goedgeoliede machine met verschillende voer- en vaartuigen. Ze beschermen zo'n 35 km kustlijn, tot 5 km uit de kust, en het ganse Mission Bay. Ze baten tientallen strandreddersposten uit. Ze staan in voor ondermeer reddingen op zee, ordehandhaving, klifreddingen, duikwerken, blussingen te water,...

 

 

 

 

 

 

11:17 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-03-12

FIREHOUSE WORLD SAN DIEGO

Elk jaar zakken duizenden brandweermannen vanuit alle staten af naar San Diego. Niet alleen uit de VS maar ook uit ondermeer Mexico, Canada en nog vele andere laden... De reden hiervoor is één van de grootste brandweerbeurzen in de VS...Firehouse World.

Dit grootste brandweerevenement aan de Westkust gaat al zo'n 11 jaar door in San Diego, steeds rond het einde van februari/begin maart. Een goeie week lang zijn er tal van workshops, demo's, lessen, oefeningen,...aangaande het brandweervak. Er zijn tal van lezingen over nieuwe werkmethodes, over speciale interventies, over werkongevallen en lodd's,... In 3 hallen van het Convention Center in San Diego stellen enkele honderden exposanten hun allerbeste en allernieuwste materiaal tentoon, waaronder nieuwe brandweerwagens, ziekenwagens, kledij, materiaal, oefenobjecten,...

Elke dag wordt uiteraard afgesloten met een party.

HET uitgelezen moment dus om te trainen én te verbroederen met collega-brandweermannen.

 

Enkele foto's van de laatste editie....

 

 

firehouse_world_expo_bg.jpg

FH%20World%208_JPG_10454528.jpg

ho6_10631454.jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20062a (742 x 514).jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20miramar%20fire%20%20055a (742 x 507).jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20ventura%20county%20fire%20053a (742 x 447).jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20015a (742 x 483).jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20029a (742 x 582).jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20044a (742 x 447).jpg

firehouse%20world%202010%20san%20diego%20047a (742 x 292).jpg

P1090993 (480 x 640).jpg

 

10:31 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-03-12

SAN DIEGO FIRE RESCUE DEPARTMENT

Tijd om snel even onze gastheren voor te stellen, met een kleine terugblik op hun geschiedenis.

Voor onze stage zijn we dus te gast bij de brandweerdienst van San Diego, de 2de grootste stad van Californië en dus ook een heel grote dienst met tal van voertuigen en kazernes verspreid over het te dekken grondgebied.

De San Diego Fire Rescue Department (SDFD) heeft verschillende specialisatieteams zoals HazMat (OGS), heavy rescue (allerlei reddingen), USAR, emergency management, MAST, training, communications en dispatch (zoals de 112 centrales), preventie, de strandreddingsdienst,....en nog veel meer. Ze baten tevens zelf hun eigen dienst uit voor dringende medische hulpverlening.

 

 

 

San_Diego_Fire_Patch-785093 (519 x 402).jpg

 

 

 

Als we even terugkijken in de geschiedenis, dan zien we dat er voor het eerst van een brandweerdienst wordt gesproken in 1869. De Pioneer Hook & Ladder Company stond in voor de bescherming van de burgers van San Diego en hun goederen. De dienst bestond uit vrijwilligers, enkele paarden en een wagen met slangen en emmers. Het was maar pas in 1887 toen men met de eerste stoompomp kwam aanzetten. De stad San DIego begon alsmaar uit te breiden en het bevolkingsaantal vertienvoudigde van 3000 in 1880 naar 30 000 in 1887. Dat en enkele branden deed het stadsbestuur besluiten om een beroepsbrandweerdienst op te starten. In 1889 zag de dienst het levenslicht als San Diego Fire Department. De 41 personeelsleden werkten in een 24-uursyteem voor 23 aan één stuk, gevolgd door één vrije dag. Door dit veeleisende werkschema leefden de brandweermannen in de kazernes, samen met hun families.

In de beginjaren van de 20ste Eeuw kende de dienst grote veranderingen. Zo moest men bij branden geen water meer aanzuigen aangezien de eerste hydranten werden geplaatst, er kwam een nieuwe dienstchef, een nieuwe uurregeling, nieuw materiaal,... Zo werd, in 1917, SDFD het eerste korps aan de Westkust welke de paarden op stal liet en inruilde voor motorisch aangedreven voertuigen. De jaren nadien kwamen ook de eerste mensen van anderen origine in dienst. De eerste vrouw echter, ward maar pas in 1977 aangeworven.

De jaren voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog liepen soms nogal stroef maar in 1956 had de SDFD toch al zo'n 26 autopompen, 2 autoladders, 2 blusboten, 25 brandweerposten en 416 brandweermannen.

Vanaf 1980 kende de SDFD opnieuw enkele baanbrekende veranderingen. Zo werden alle brandweermannen nu ook opgeleid als EMT's. Op die manier kon men als brandweerdienst ook medische hulp verstrekken en was het bijgevolg ook gedaan om enkel uit te rukken naar branden of technische tussenkomsten. Eind jaren '80 was de SDFD zelfs het eerste korps in het land welke hun personeelsleden opleiding gaf in de defibrillatie.

Net voor de eeuwwisseling, na een herstructurering van stadsdiensten, kwam de strandreddingsdienst ook onder de vleugels van de SDFD te zitten. Ook de ziekenwagenhulpverlening werd in een uniek systeem ondergebracht bij de San Diego Fire Department.

 

 

 

23 (768 x 523).jpg

 

 

 

Vandaag beschermd de dienst een gebied van meer dan 857 km² en meer dan 1,3 miljoen inwoners. Dankzij de werkgelegenheid, de maritieme industrie, de verkeerstrafiek, het toerisme en de aanwezigheid van enkele militaire installaties neemt dit aantal dagelijks met een miljoen toe. Heden zijn er 47 brandweerposten operationeel en zo wilt de SDFD overal ter plaatse zijn binnen 6 minuten na de oproep. Daarnaast zijn er 57 strandreddingsposten operationeel, waarvan 9 constant en een 48 extra tijdens de seizoenen.

Het personeelsbestand bedraagt momenteel meer dan 1100 man. Het werkingsbudget bestond vorig jaar uit 181 901 923$, wat overeenkomst met zo'n kleine 130 000 000€. In 2010 kreeg men meer dan 114 000 oproepen te verwerken, de EMS (Dienst 100) nog eens zo'n 100 000.

Het wagenpark van de SDFD is bijzonder groot en kent enkele speciale uitvoeringen. Om een klein idee te kunnen vormen, in eerste lijn beschikt men over o.a. 50 autopompen, 12 autoladders, 1 zware materiaalwagen, 2 wagens voor incidenten met gevaarlijke stoffen,... Ze hebben 2 grote blusboten naast nog tientallen kleinere vaartuigen (boten, RHIB's, waverunners,...), 2 helikopters, hun eigen luchthavenbrandweerdienst, hun eigen bomopruimingsdienst,...en nog veel meer.

Javier Mainar is de Officier-Dienstchef. Hij kwam in 1980 in dienst en klom zo de hiërarchische ladder op tot Fire Chief, een functie welke hij bekleedt sinds oktober 2009.

 

 

 

mainar.jpg

 

 

Time to introduce our host for this program, the San Diego Fire Rescue Department.

As the 2nd largest city in the state of California, the SDFD is a pretty big department with numerous apparatus and stations troughout the city.

SDFD has some specialized teams like HazMat, high angle rescue, scuba dive team, USAR, emergency management, bomb squad, training, communications and dispatch, prevention,... They also run their proper EMS department.

We've knowledge of the very first fire department back in 1869. The Pioneer Hook & Ladder Company protected the citizens of San Diego and their belongings. The company was an all volunteer department and they operated a horse drawn carridge equipped with buckets and hoses. The first steam engine would roll out in 1887. Due to the city expansion, rising number of inhabitants (from 3000 in 1880 to 30 000 in 1887) and some big fires, the city council ordered to create a carreer fire department. The San Diego Fire Department became a fact in 1889. The 41 firefighters worked 24 hours, 29 days straight, followed with one day off. Due to the roster, firefighters lived in the stations with their families.

In the early years of the 20th century, some tremendous changes had place in San Diego. At fires, the fire companies didn't need to draught water anymore since the first hydrants were put in use, there was a new Fire Chief, a new work roster, new equipment,... In 1917, the SDFD became the very first department along the Westcoast which replaced their horses with motorized apparatus. In the years following, people of different origine were hired as well however, the first female firefighter was hired in 1977. In 1956, the San Diego Fire Department had 416 personnel, 25 stations, 26 engines, 2 ladder trucks and 2 fireboats.

More changes since 1980. All firefighters were trained as EMT's which made a stop responding to only fire and technical calls. By the late '80's, SDFD was the first department in the nation who trained its personnel in defibrillation.

Due to some restructuring within the city services, the San Diego Lifeguards became a part of the SDFD, as well as the EMS department in a kind of an unique joint venture. 

Today, the San Diego Fire Rescue Department responds to well over 330 Square Miles and protects + 1.3 Million residents. Everyday, this number is raised by a million by commuters, the maritime industry, tourism, the presence of several miltary bases,... The department operates 47 stations and 57 lifeguard stations, 9 of them are operated throughout the year, the other 48 during season.

Over 1100 people work for the SDFD. The annual budget for 2010 was 181 901 923$. In 2010, the department responded to more than 114 000 emergencies of all kind, the EMS department added another 100 000.

The SDFD runs a huge fleet of apparatus. To give you kind of an idea...first line; 50 engines, 12 ladder trucks, 1 heavy rescue, 2 hazmat trucks, numerous watercrafts like fireboats, RHIB's, waverunners,... They run their own airport fire department, they fly two helicopters, they've their own bomb squad,...

Javier Mainar leads this agency. He joined the department in 1980 and climbed up the ranks to the function of Fire Chief. He took office in October 2009.

 

 

 

 

 

 

 

11:07 Gepost door Carl Verstrepen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |